Welkom

Hier vind je reviews over games, films en nog vele andere dingen.

woensdag 14 november 2012

Game: health packs.

We liggen in bed, zoals altijd een roosterteeth filmpje aan het kijken op de iPad. De heren spelen Halo 4.
Joyce: weet je wat ik nou wel relaxed vind aan de meeste games van tegenwoordig? Je healthbar vult zich weer automatisch. Je hoeft niet meer, in mijn geval, uren te zoeken naar een healthpack terwijl je ondertussen toch word neer geschoten of geslagen of open gereten of opgegeten. En dus alsnog dood gaat. Zonder healthpack.

Sander: ik vind het juist wel jammer dat het niet meer zo werkt. Het voegt wat meer spanning toe, je moet wat voorzichtiger worden.

Joyce: ja maar dat is nu juist mijn probleem. Nerveus als ik ben tijdens het spelen van zulke games wil ik nog wel eens in paniek van een berg afrennen. Of recht in de loop van een geweer. Ik vind het dan wel een fijne gedachte om dan ergens naar een hoekje te rennen om mijn healthbar weer op te kunnen laden. Want nog zoiets: hoe gebruik je zo'n healthpack in hemelsnaam? Jij -> springt en rent in alle paniek rond, alle knoppen indrukkend, hopende dat je lang genoeg in leven blijft om dat verdomde knopje voor de healthpack te vinden. En wederom: alsnog dood. Of nog zoiets: ik druk per ongeluk tijdens het spelen op een verkeerd knopje: healthpack word gebruikt terwijl mijn.health nog 100% was. Ahhhh weer een nieuwe zoeken. Omdat vervolgens dus een keer of 5 te doen.

Sander: het nadelige van een automatisch vullende healthbar, is dat je eigenlijk beloond wordt voor domme acties of gekke stunts. Gewoon even om een hoekje gaan staan en je bent weer gezond. Er valt ook wat te zeggen voor de moeilijkheidsgraad op deze manier, maar je mist echt een heel stuk spanning hierdoor. Stel je hebt net een zwaar gevecht achter de rug, je hebt nog maar 10HP over, geen idee wat er om het volgende hoekje zit. Je hoort een gegrom, je ziet een schaduw bewegen en je weet dat dit je dood kan worden. Als je dit afzet tegen de vullende healthbar: je hebt nog maar 10HP over, geen idee wat er om het volgende hoekje zit. Je hoort een gegrom, je ziet een schaduw bewegen en je weet dat dit je dood kan worden, dus je wacht 5 seconden en je bent weer 100%. Weg spanning.

Joyce: ik ben al blij als ik überhaupt bij dat hoekje kom en de tijd heb om te wachten tot het balkje gevuld is. Mij kennende struikelt mijn karakter over een losse veter, komt oog in oog te staan met de grommende schaduw die vervolgends tegen me brult en ik dood naar achter val. En dan kan je weer he-le-maal opnieuw beginnen want ik was natuurlijk vergeten te saven.....

Sander: Oh, daar kan ik wel bij inkomen hoor, zo'n vangnet is natuurlijk wel erg prettig, daar ben ik het wel mee eens. Maar dat is echter wel een beetje een klacht die ik heb met spellen. Automatische healthbar die vult, om de haverklap checkpoints (mini auto-saves), maar wordt het niet allemaal te makkelijk op deze manier? "Vroegâh" had je dit allemaal nog niet en een spel zoals Doom 3, zou ineens een stuk saaier worden met al deze dingen. Worden spellen niet te makkelijk op deze manier?

Joyce: je kan het ook omdraaien. Waren spellen vroeger niet te moeilijk? Hoeveel mensen zullen een spel niet uitgespeeld hebben omdat ze op hetzelfde stuk bleven hangen? Ik, als nerd / game meisje vind het iig wel een goeie actie. Kan ik ook eens een spel uitspelen. Al ben ik bang dat ik nog steeds soms jouw hulp nodig heb omdat ik een sprong niet durf te doen. Maar dat houden we even geheim he. Ssst.

Sander: Lets agree to disagree. Voor de eens is het een uitkomst, voor de ander een overbodig iets. Over dit soort dingen zullen de meningen altijd wel verdeeld zijn. Gelukkig is er genoeg keuze dat iedereen wel aan zijn trekken komt.

-Joyce & Sander

Geen opmerkingen:

Een reactie posten