Alternatieve titel: Gemakzucht is niet perse slecht.
Need for Speed World is geloof ik alweer een jaartje of 2 in de running, dus eens kijken wat het is eigenlijk. Grafisch gezien, is het wat je mag verwachten van een NFS game, het ziet er netjes vezorgd uit, zeker de modellen van de verschillende auto's. Het spel ziet er overigens ook heel netjes uit op een wat meer middelmatige PC, dus in principe kan iedereen spelen die een fan is van de NFS serie, of gewoon een wat meer arcade achtige racer wilt spelen. Iemand die NFS Carbon of Most Wanted heeft gespeed (niet de remake die onlangs is verschenen overigens), zal het spel heel makkelijk herkennen: men heeft namelijk de fictionele steden van Carbon en Most Wanted aan elkaar geplakt. Een beetje gemakzuchtig, maar het zorgt wel voor veel herkenning.
Qua gameplay is het ook gewoon wat je mag verwachten, de controls zijn eigenlijk best prettig met een toetsenbord, zeker een pluspunt te noemen, dus je hoeft niet perse met een controller te komen om echt goed te kunnen sturen, dit verlaagt de instap drempel. Daarnaast zijn er ook standaard RPG achtige elementen aanwezig, je kan levelen door middel van reputation en je verdiend geld door te racen. Dat geld kan later weer besteed worden aan het uiterlijk van je auto en verschillende upgrades en uiteindelijk naar betere modellen. Echter, het doel van reputation ontgaat me enigzins, aangezien je alles wat je wilt kan kopen, zolang je er genoeg geld voor hebt. Onderdelen, upgrades en uiterlijke kenmerken zijn niet level gebonden, dus je kan in principe even sparen en daarna meteen het beste van het beste kopen. Er is ook geen enkele reden om een slechtere upgrade te kopen, om deze later weer te vervangen, gewoon 1 race extra en je kan de beste kopen.
Hier lijkt dan ook de gemakzucht weer om de hoek te komen. Je level heeft geen invloed op het spel, de beste auto's (de S class auto's), zijn alleen met echt geld te kopen en het is alleen racen wat de klok slaat. Je kan je dan ook afvragen wat een grote open wereld als meerwaarde heeft, waar je met andere spelers rondrijdt. Antwoord: niet veel. Het enige echte verkoop punt van deze game, is dat anderen kunnen zien wat voor moois je hebt gemaakt, zonder te hoeven racen. Maar als je Carbon of Most Wanted hebt gespeeld, weet je dat je dat toch wel te zien krijgt als je online tegen anderen racete. Het feit dat je overigens dwars door anderen heen rijdt als je vrijelijk rondrijdt, draagt hier aan bij, je krijgt echt het gevoel dat anderen er alleen voor de sier zijn.
Wat dat betreft lijkt het ietwat weg te hebben van een (succesvolle?) cashgrab, maar EA heeft hier een beetje een reputatie voor de laatste tijd. Het gemakzucht straalt van de game af, de beste auto's zijn alleen met echt geld te kopen, overigens ongeveer 75% van de 120+ auto's die in het spel zitten zijn alleen met echt geld te kopen, dus dat betekend dat je nooit echt mee kan, het idee achter F2P modellen, is volgens mij, dat als iemand het spel leuk genoeg vind, het bedrijf erachter kan belonen over zijn tevredenheid. League of Legends heeft dit briljant gedaan overigens. Niet zoals EA de laatste tijd doet (zie mijn Star Wars the Old Republic review), het geld uit zijn klanten wringen.
-Sander
Geen opmerkingen:
Een reactie posten