Alternatieve titel: Nog altijd onovertroffen.
Morrowind is een onderdeel van The Elder Scrolls series (afgekort TES). Nieuwe (en wellicht bekendere) delen zijn Oblivion en Skyrim. Echter, naar mijn mening is Morrowind nog altijd de beste uit de serie. Natuurlijk zijn de graphics wat achterhaald (overigens, er zijn genoeg mods te vinden op het internet, om de grafische pracht op te mooien), qua gameplay is deze gewoon onovertroffen.
Een aantal zaken zijn in alle drie de spellen hetzelfde, het gebruiken van skills levert een "ervaringspunt" op, bij 10 punten level je en kun je statistieken verhogen, dit is een van de "core mechanics" van het spel en gelukkig is dat altijd onaangepast gebleven. Dit betekend ook dat je buiten gevechten om kan levelen. Plukken van planten, om vervolgens potions van te brouwen, het repareren of enchanten van je equipment, drijven van handel en proberen af te dingen om maar een paar voorbeelden te noemen. Dat brengt een leuke ervaring met zich mee, want bij andere RPGs, is het vaak zo dat je pas je ervaringspunten op doet, na een gevecht. Met andere woorden, je karakter ontwikkelt zich alleen, wanneer je er voor vecht. Er zijn wel meer van dit soort spellen te vinden hoor, maar bij TES is het heel verfijnd en mooi uitgediept.
Echter, waar dit spel vooral op verschild met Oblivion (en ook Skyrim), is de immemse vrijheid. Natuurlijk kennen alle spellen een hele grote en open spelwereld, maar bij Morrowind is de beleving net even anders. Simpel voorbeeldje: aan het begin van het spel, maak je je karakter aan. Je kiest een ras, sekse en met welke skills je aan de slag wilt. Je kiest dan bijv. ook, met welk(e) wapen(s) je aan de slag wilt. Van one handed sword tot two handed axes of heuze warhammers, veel keuze. Bij Oblivion is het echter Swords of Hammers (Stabbing of Blunt), zelfde ook voor armour met Light en Heavy, waar je bij Morrowind Light, Medium, Heavy en nog wat dingen er tussen in hebt.
Zelfde geldt overigens ook een beetje voor de verhaallijn. In Morrowind word je niet echt aan het handje genomen. Nadat je begint krijg je een opdracht om iemand te bezoeken die je wat op weg helpt, maar that's it. Je kan lekker je eigen weg inslaan, verschillende guilds betreden, maar ook iemand met een rattenplaag in haar kelder helpen. Ik wil daarmee niet zeggen dat Oblivion een simpel spel is ofzo, maar je wordt er meer aan de hand gehouden en de juiste richting in geduwd. Echter, dit is wel mijn mening en voor een ander is Morrowind misschien te groot en te open om daar zijn eigen weg in te vinden, dus het is echt een persoonlijke voorkeur. Want je moet je ook echt wat meer in het spel verdiepen, je hebt veel meer skills om uit te kiezen, dus je wilt wel dat je niet te veel skills neemt die je Strenght bijv. opwaarderen, ten gunste van andere statistieken.
Qua verhaal wil ik niet te veel verklappen, maar je hebt de mogelijkheid om in principe iedereen aan te vallen (vriend of vijand) en dan kan je ook karakters doden die belangrijk zijn voor het hoofdverhaal en werkelijk de spelwereld veranderen. Het spel waarschuwt je dan ook wanneer je dit hebt gedaan en raad aan een eerdere savegame te laden, of verder te gaan in de wereld die je met deze daad hebt geschapen. Klein lastig ietsje aan dit spel, je kan niet inschatten bij voorbaat hoe sterk een vijand is vergeleken bij jou. Je bent niet bijv. level 15 en je vijand level 14, dus je kan hem aan. Zowel jij als je vijanden hebben geen level. Aan de andere kant, geeft het wel een stukje spanning, loop je een raar beest tegen het lijf en kom je er dan pas achter of je hem aan kan of niet. Dit houdt het wel weer lekker spannend, helemaal als je een donkere kelder ingaat, waar je geen idee hebt wat je tegen komt. Het helpt zeker de sfeer van het spel.
Verder kan je gaan en staan waar je wilt, kom je vanzelf uitdagingen tegen, die je misschien even aan de kant moet shuiven, tot je wat sterker bent. Je kan natuurlijk ook gewoon lekker rondlopen en kijken wat er allemaal is, want er is genoeg te zien en te beleven. Daarnaast kan je met diverse mods je spel ervaring ook aanpassen/uitbreiden. Toevoeging van paarden waarop je kan rijden om maar een makkelijk voorbeeldje te noemen. Dus zelfs als je klaar bent met het spel, kan je even rustig rondzoeken om het spel qua beleving helemaal naar je hand te zetten.
-Sander
Geen opmerkingen:
Een reactie posten